Aby uczcić 65 dostarczonych E-Jetów i 105. rocznicę powstania linii KLM, Embraer dostarczył w środę (13 listopada) podczas specjalnej ceremonii kolejne dwa E195-E2 dla linii KLM Cityhopper.
Uroczystość odbyła się w siedzibie spółki w São José dos Campos w Brazylii w mijającym tygodniu. Wśród gości znaleźli się przedstawiciele Embraera, lessora Aircastle, linii KLM Cityhopper oraz KLM, dla którego przewoźnik obsługuje rejsy.
Aby uczynić ten moment jeszcze bardziej wyjątkowym, obie firmy połączyły wspólną pasję dwóch krajów do samolotów i piłki nożnej, witając specjalnego gościa z Niderlandów, Memphisa Depaya, byłego zawodnika holenderskiej narodowej reprezentacji w piłce nożnej, który obecnie gra w jednym z najlepszych brazylijskich klubów piłkarskich SC Corinthians Paulista.
- Dzisiaj dostarczyliśmy dwa kolejne E2 do KLM Royal Dutch Airlines i Aircastle, zwiększając flotę KLM do 65 E-Jetów. To prawdziwy zaszczyt widzieć, jak to partnerstwo stale się rozwija. Wielkie podziękowania dla całego zespołu Embraera i KLM-u za kontynuację współpracy. Z niecierpliwością czekamy na wiele kolejnych wspólnych sukcesów - powiedział Arjan Meijer, prezes i dyrektor generalny Embraer Commercial Aviation.
Kolejne dwa samoloty
E195-E2 dla KLM Cityhopper, to 19. i 20 egzemplarz tej maszyny. Nowe E-Jety otrzymały kolejno rejestrację PH-NXU (MSN 19020153) i PH-NXT MSN(19020156), a na
pokład zabierają 132 pasażerów.
Warto dodać, że współpraca pomiędzy Embraerem i KLM jest długa i owocna. Zaczęła się w 2007 r., kiedy to linia złożyła pierwsze zamówienie na E-Jety.
– Dostawa nowego samolotu to zawsze wyjątkowy moment. Jest ucieleśnieniem pasji i doskonałości we wszystkim, co robimy - od projektu inżynieryjnego, certyfikacji, produkcji po usługi i wsparcie. Staramy się dzielić tym wyjątkowym uczuciem z naszymi klientami, niezależnie od tego, czy są oni nowymi członkami rodziny, czy starymi partnerami – powiedział Francisco Gomes Neto, prezes Embraer Commercial Aviation.
Flota regionalna KLMMaszyny Cityhopper obsługują loty krajowe i regionalne, głównie dla linii KLM, a na pokład zabierają 132 pasażerów. Flota linii składa się obecnie z 65 embraerów: 17 E175, 28 E190 oraz 20 E195-E2. Przewoźnik oczekuje na dostawę kolejnych pięciu embraerów E195-E2. Linia posiada także 10 opcji na zakup samolotów tego typu.
E195-E2 - największy w rodzinie E-Jetów E2Nowy embraer E195-E2, największy w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2, to równocześnie największy samolot kiedykolwiek produkowany w Brazylii. Samolot może przewozić do 146 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej oraz 130 w konfiguracji dwóch klas. Maszyna została powiększona o maksymalnie 18 miejsc w stosunku do obecnego wariantu E195, posiada też zasięg większy o 450 mil morskich (833 km), który wynosi 2600 mil morskich (4800 km). Samoloty E2 są o ponad 20 proc. tańsze w użytkowaniu niż obecna generacja odrzutowców Embraera. Warto dodać, że podczas ostatnich targów Farnborough Airshow brazylijski producent ogłosił serię
modernizacji rodziny E2 oraz E175-E1.
Samoloty z rodziny E2 otrzymały nowe silniki, skrzydła, nową kabinę, a także pełny system fly-by-wire (FBW). Wyłącznym dostawcą silników jest firma Pratt & Whitney. Nowe modele z rodziny E175 oraz E190/195-E2 są napędzane kolejno przez silniki PurePower PW1700G i PW1900G. Zastępują one obecnie użytkowane jednostki napędowe General Electric CF34. Pierwszego E-Jeta E2 (E190-E2) dostarczono do linii Wideroe w maju 2018 r., pierwszego E195-E2 we wrześniu 2019 r. do linii Azul, natomiast wejście do służby najmniejszej wersji z rodziny E-Jetów E2, E175-E2, zostało na razie wstrzymane.